Monday, December 3, 2018

TRAVELOG: "MENEMUI" PULAU BESAR - BAHAGIAN 1

HUJUNG minggu lepas Zila ajak saya mengunjungi Pulau Besar di Melaka. Mula-mula saya keberatan sebab sangat sibuk dan banyak kerja perlu disiapkan. Dengan kerja pejabat lagi, dengan latihan Bangsawan lagi ... tapi lepas kena bebel dengan Zila yang suka sangat bercuti sepuluh kali setahun, maka saya pun bersetujulah. Rupanya dia dah uruskan semuanya, termasuk pengangkutan dan penginapan. Maka saya pun tak bolehlah nak menolak sangat. Nanti karang dia merajuk tujuh keturunan tak makan pujuk.

Apa kata dimulakan dengan gambar kami dalam kereta hahaha...
Awal pagi Sabtu dengan mata bengkak sebab malam sebelumnya tidur lambat, lepas Subuh saya bertolak ke rumah Zila di Bangi dan kami bergerak ke Melaka dalam jam 9 pagi. Lepas singgah sana-sini untuk makan dan beli barang, dalam jam 12 tengahari kami tiba di jeti Umbai. Di situ sudah menunggu abang Abu, seorang pemandu bot yang biasa Zila hubungi. Ini adalah kali kedua Zila berkunjung ke Pulau Besar, jadi dia memang sangat excited nak bawa saya ke sana. Entah apa yang menarik sangat saya pun tak tahu.

Saya suka tengok pokok ini yang meneduhkan jalan dalam perjalanan kami ke Jeti Umbai.
Saya beritahu Zila saya bukan orang yang suka travel laut sebab saya tak suka lama-lama di atas air. Tapi perjalanan dengan bot laju itu hanya ambil masa 10 minit dan ITS FUN hahaha... sambil-sambillah tengok gambar-gambar yang saya post sini, boleh tau betapa fun saya dapat lari sekejap dari sebuah kota batu.

Walaupun tak berapa laut sangat jiwa saya tapi tak dinafikan pemandangan laut sangat mengasyikkan. Laut kalau tak membadai, ia sungguh damai.
Zila tak cerita banyak pada saya mengenai pulau ini sebelum kami sampai, sebab dia mahu saya discover sendiri. Ternyata akhirnya saya mendapati bahawa Pulau Besar ini menyimpan terlalu banyak cerita yang menarik dan mengujakan.

Sampai sahaja di sana, kami check-in di D'Puteri Kurnia Resort, penginapan chalet menghadap laut. Oleh kerana hujung minggu memang tempahan penuh, kami dapat chalet di atas bukit sikit. Keadaan penginapannya sederhana saja, bolehlah untuk tujuan rehatkan diri tapi tidaklah bertaraf lima bintang sangat. Bolehlaaaaa.....

Selepas check-in Zila terus heret saya ke hujung bahagian hadapan pulau, di mana terdapat sebuah wakaf yang diuruskan oleh kaum India Muslim yang menyediakan makanan percuma untuk pengunjungnya. Kami duduk sebentar di wakaf itu dan sempatlah bercerita dengan kak Leha, salah seorang pengurus wakaf berkenaan. Di satu tempat dalam wakaf itu ada selonggok besar barangan makanan mentah hasil sedekah dan derma daripada orang luar. Mereka turut menerima derma dalam bentuk wang ringgit, untuk memastikan wakaf berkenaan sentiasa mempunyai bekalan makanan untuk diagihkan kepada orang yang datang. Jadi tengahari itu saya dan Zila pun ikut serta makan percuma di situ. Kari kambingnya sangat sedap ya...

Sebenarnya saya tak berapa makan daging kambing. Tapi kerana dijemput orang, tak baik tolak rezeki. Makan sajalah, dan ia sedap.
Setelah itu kami pergi pula ke masjid Pulau Besar yang diuruskan oleh Majlis Agama Islam Melaka (MAIM). Setelah solat kami bertemu dengan Imam Hidayat, yang melayan kami sebentar untuk menceritakan secara ringkas sejarah Pulau Besar. Masjid ini berkongsi tapak dengan makam Syeikh Ismail atau Sultan Ariffin, salah seorang ulama yang digelar wali Allah yang singgah di pulau ini beratus tahun lalu. Sultan Ariffin adalah ulama yang terkenal kerana jasanya menyebarkan agama Islam ke seluruh Asia Tenggara. Penduduk tempatan juga menyatakan beliau sebagai keturunan Rasululullah s.a.w yang ke-18 sanad daripada cucu Rasulullah iaitu Hussin bin Ali. Ini menjadikan makamnya pernah dianggap sebagai keramat pada satu ketika dahulu. Turut dimakamkan di situ juga adalah para sahabat dan keluarga Sultan Ariffin, yang tak putus-putus dikunjungi oleh manusia yang ingin mengambil keberkatan tanah yang menyimpan jasad alim ulama ini.

Makam Syeikh Ismail atau Sultan Ariffin, keturunan ke-18 Rasulullah s.a.w. Makamnya sangat panjang, sesuai dengan kisah-kisah yang pernah saya dengar bahawa manusia zaman dahulu memang fizikalnya tinggi dan besar.
Masjid Pulau Besar yang dikelolakan oleh Majlis Agama Islam Melaka (MAIM)
Pulau ini mempunyai reputasi tersendiri sebagai pulau yang menyimpan sumber air bersih. Kak Leha memberitahu kami terdapat banyak perigi mata air di tempat tertentu di pulau berkenaan dan menyuruh kami mandi dengan air perigi berkenaan. Katanya mata air itu segar dan boleh menjadi asbab kepada kesembuhan spiritual dan fizikal. Manakala saya pernah membaca daripada sejarah Laksamana Cheng Ho bahawa pembantu Cheng Ho yang bergelar Ma Huan, pernah menyebut bahawa para pedagang China menggelar Pulau Besar sebagai Pulau Wu Shu yang bermaksud Pulau Air, kerana kebersihan mata air di tanah pulau itu.

Di luar pagar makam Sultan Ariffin.

Dengan cerita-cerita ini, tak hairanlah pulau ini dianggap pulau hajat oleh sebilangan orang yang hendak berubat dan berdoa. Kebetulan pula kami bertemu dengan seorang peniaga di pulau ini, yang menceritakan kepada kami punca penghijrahan beliau. Peniaga yang asalnya mencari rezeki di Kuala Lumpur ini meninggalkan kotaraya dan berniaga di situ, kerana beberapa perkara yang berlaku telah menjadi turning point dalam hidupnya. Kejadian itu menyebabkan beliau mempercayai bahawa pulau berkenaan menyimpan keberkatan tersendiri, hingga doa-doa beliau terutama di makam Sultan Ariffin dimakbulkan Allah.

Ketika mengunjungi makam Sultan Ariffin, kami melihat di tepi-tepi makam berkenaan ada banyak botol mineral pelbagai saiz diletakkan. Kami mendapat tahu kemudiannya ramai yang berhajat air berkenaan akan mendapat berkat bacaan Yassin dan ayat suci al Quran daripada orang ramai, dan boleh mereka gunakan untuk menyembuhkan
kesakitan/ masalah hidup yang dialami.

Petangnya setelah berehat dalam satu jam di chalet, saya dan Zila bergerak kembali untuk merentas pulau berkenaan turun ke pantai sebelah barat. Tujuannya nak tengok matahari terbenam. Dalam perjalanan, kami melintasi khemah-khemah kecil di tepi pantai, mungkin didirikan untuk tujuan penginapan. Kami juga melintasi rumah-rumah unik, dan ada Wakaf Masak Bonda yang kelihatan tidak begitu terurus. Oh, pulau ini banyak kucing. Banyak gila!!! Kucing beratur ikut kami jalan.

Jangan cakap MAIM tak payung. Ada beberapa papan tanda menyatakan larangan terhadap perkara khurafat dan jenayah syariah di sekitar kawasan makam ini.

Gelanggang persilatan Persatuan Seni Silat Gayung Asli Purba Pulau Besar
Kemudian kami melintasi pula tapak persilatan Persatuan Seni Silat Gayung Asli Purba. Rupanya persatuan ini memang mengadakan acara perhimpunan tahunan di Pulau Besar. Dikatakan bahawa pulau ini pernah didiami oleh pendekar-pendekar persilatan pada zaman dahulu seperti Panglima Lidah Hitam, Pendekar 7 Beradik, termasuklah Tok Janggut. Jadi saya mengandaikan bahawa perhimpunan itu adalah atas dasar mereka menghormati tanah ini sebagai tempat berhimpunnya para pendekar persilatan rantau ini.

Ketika kami mengunjungi makam Sultan Ariffin juga, ada sekumpulan pelawat seramai lebih kurang 50 orang sedang berziarah, berselawat dan seorang tua yang susuknya seperti pemimpin agama dalam kalangan mereka sedang membacakan kitab di hadapan perhimpunan mereka. Ketinggian nama Sultan Ariffin sebagai seorang alim ulama saya fikir menjadi punca kepada perhimpunan ini, malah penduduk tempatan memberitahu bukan satu perkara luar biasa melihat berbondong-bondong pengunjung dari Indonesia melawat makam berkenaan. Tujuan utama mereka adalah untuk mengambil berkat wali Allah.

Sebenarnya perjalanan kami merentas pulau ke pantai sebelah barat lebih menarik kerana saya bertemu dengan seseorang yang istimewa, iaitu keturunan ke-9 daripada Dang Wangi, isteri Laksamana Hang Jebat. Dia bercerita pada saya tentang peristiwa Dang Wangi dan Hang Jebat. Tapi takkan saya nak cerita sekarang. Tunggulah bahagian kedua haha ...